BILA SUDAH KETEMU LELAKI YANG DICARI...

Jika benar saudari merasakan dia lelaki terbaik untuk saudari. Maka, beritahu ibubapa dan minta mereka buat risikan. Jika boleh, cari maklumat pasal keluarganya dari masa ke semasa. Jika ibubapa bersetuju. Maka cadangkan lelaki agar masuk menghantar wakil untuk tanda. Tidak salah bertunang awal. Walaupun belajarnya masih lama. Kerana semasa bertunang, tidak perlu berjumpa atau berbual. Bertunang adalah tanda... maka, bila sudah tanda. Hati tidak runsing lagi.

Inilah tindakan terbaik jika mahu menjaga ikatan sekarang agar membawa ke jenjang pelamin. Sebolehnya, biarlah pihak lelaki juga serius dahulu. Buat majlis ringkas saja. Tidak perlu besar-besar.

JIKA MASING-MASING MASIH BELUM BERSEDIA...

Maka, tidak perlu fikir panjang. Banyakkan berdoa dan sambil itu fokus kepada pengajian. Kerana, tidak semua yang kita fikir baik... adalah baik di sisi Allah. Tidak semua yang kita nampak comel, maka ia juga comel di sisi Allah. Boleh jadi ada sesuatu yang kita tidak tahu dalam perhubungan. Anggaplah bahawa saudari sedang melalui proses ujian dan kesabaran.

Walaupun hubungan hati tidak putus, tidak perlu luahkan. Tidak perlu dedahkan. Allah maha mengetahui dan dia yang berkuasa menentukan perhubungan ini berjaya atau tidak. Bukan kita yang tentukan. Oleh itu, banyakkan berdoa. Lagi besar harapan dan dalam cinta kita kepada bakal pasangan, biarlah lagi banyak doa dan munajat. Bukan lagi banyak angau dan berangan. Maka, jika hal ini dapat diteruskan... bererti, saudari sedang melalui jalan yang diberkati. Insya Allah.

MASA DEPAN MILIK ALLAH SECARA MUTLAK

Kerana masa depan adalah milik Allah, kita boleh berusaha dengan apa yang kita mampu. Keputusannya kita serahkan kepada Allah. Banyak sangat fikir, membuang masa. Kena ada azam dan tawakkal. Barulah kita boleh fokus kepada pengajian. Bila sampai masa, kita boleh teruskan dengan pertunangan dan perkahwinan. Insya Allah.



No comments:

Post a Comment