JOM TERJAH UUM MALAM INI

 UUM, 22 hb Kes rasuah yang  membabitkan penjawat sektor awam dan swasta  serta menjadi bahan utama  di dada akhbar begitu merungsingkan pelbagai pihak yang prihatin akan masalah ini.

Jesteru itu, Kelab Sekretariat Pencagahan Rasuah (SPRUUM) mengambil jalan inisiatif untuk mencegah perkara seumpama ini di peringkat awal dengan mengadakan ceramah yang bertajuk" Rasuah, Islam dan Mahasiswa" yang bertempat di  Dewan Komplek pusat islam  Baru ,UUM pada pukul jam 9 malam ini.

Program yang diadakan ini juga adalah adalah bagi memupuk kesedaran awal dalam kalangan mahasiswa yang bakal menjadi pelapor kepada alam pekerjaan setelah tamat dalam bidang pengajian di peringkat universiti nanti.

Langkah yang dibuat bagi memantapkan pemahaman mahasiswa dengan program seumpama ini sememangnya  satu tindakkan terpuji kerana punca sebenar rasuah  berleluasa di setiap sektor pekerjaan adalah berpunca dari sikap para pekerja yang kurang penghayatan nilai-nilai islam dalam diri. Kekurangan pendedahan pada setiap peringkat umur mengenai bahaya rasuah  membuatkan masalah yang wujud seperti ini menjadi sebati dalam kehidupan seharian kebanyakkan pekerja yang khususnya beragama islam.

Penganjuran program seperti ini juga seharusnya diperluaskan di setiap Insitituti Pengajian Tinggi bagi mengasah pemikiran setiap mahasiswa agar bijak dan mampu untuk menghakis masalah korupsi yang kian parah menyerang bukan sahaja sektor pekerjaan malah turut menjadi amalan dan kebiasaan dalam bidang sukan, politik dan pelbagai bidang lain.

Oleh itu, program yang bakal bermula secara rasmi pada malam ini tidak hanya dibuka kepada penuntut di UUM malah penyertaan  secara percuma ini turut mengalu-alukan kehadiran masyarakat luar bagi menjayakan sepenuhnya program berilmiah seperti ini.

Kelab Sekretariat Pencegahan Rasuah UUM merupakan antara badan yang menggerakkan pelbagai lagi aktiviti lain yang tidak hanya menjadikan isu rasuah sebagai modal penubuhan persatuan ini tetapi turut bertindak sebagai tunjang belakang kepada penyaluran maklumat yang berkaitan dengan pelbagai isu jenayah lain.

No comments:

Post a Comment